fredag 16 september 2011

"Suppai!"

Så jag gav klassen idag en stor påse med svenskt godis. Det blev uppskattat ^^
Alla verkade tycka om det och man hörde "Oishii" titt som tätt.
Det lite roligare var dock när de skrynkla ihop ansiktet och utbrister "Suppai!" ><.
Suppai=surt. De är inte precis vana vid sura saker. Så det var rätt roligt när de skrek ut "Suppai!" för att sen smyga fram och ta en till godis.

Var också 3 tjejer som skulle dela på en refresher. De är rätt hårda och sega i vanliga fall men var ännu mer nu i den Japanska värmen. Så de bet tag i den och typ vred isär den med stor möda. Var underhållande ^^

På Engelska lektionen tidigare på dagen så hade vi ingen lärare utan fick något papper där man skulle fylla i saker. Så jag hjälpa några med hjälp av gester och knagglig Japanska för att beskriva vad de Engelska meningarna betydde. Men det är inte så anmärkningsvärt utan de vi också gjorde var att de frågade vad för ljud vi har för djur. Tex "mjau" och "voff". De garva ihjäl sig .____.
Fast det var roligt ^^ Särskilt när jag skulle berätta hur vi beskriver grisars ljud. "Nöff nöff" de vek sig av skratt.

Vi tränade inför taiikusai igen. Den här gången med alla första års elever.
Det var trångt...sisådär 7-8 klasser och 40 elever i varje klass. I en idrottssal. Men det funkade. Tror jag förstår allt jag ska göra nu och hur. Annars så skyller jag på att jag bara är en förvirrad utlänning som bara inte förstår. För jag gör ju knappt det. Det är med möda och gestikuleringar som jag förstår läraren som har hand om hela formations sakerna.

I övrigt är det väldigt frustrerande att det ska komma en tyfon just nu >.<
Det är nämligen någon sorts röda dagar här. Så alla är ledig ända inpå måndag.
Men eftersom det ska komma en tyfon kanske man inte ska röra sig ute på gatorna. *mecha sigh*
Samt att de skulle hålla en matsuri som inte blev av förra månaden pga en tyfon. Nu blir den då igen avbruten pga det...för att inte flyttas fram igen. Jag vill se Eisa, Taiko och uppleva en matsuri O___O
Frustration~ >.<

Ja, mata kondo ne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar