söndag 18 september 2011

Japanska skolan

Fick en fråga från en kompis angående Japansk skola.
Så tänkte att jag kan väl ändå ta och skriva ett längre inlägg om det.

Jag börjar skolan kl 8.50 varje dag, alltid i samma rum.
Jag anländer dock till skolan ungefär 8.30 och plockar då fram mina Japanska saker samt en handhållen fläkt. AC startar nämligen inte förens homeroom. 8.45 varje dag så spelar de ut vad jag tror är skolans egna sång.  8.50 kommer homeroom teacher och säger något sen får man typ göra något i 10 eller är det 20? Sen ringer klockan igen och då börjar homeroom på riktigt då läraren delar ut papper eller en elev läser upp något men så lågt så det måste vara omöjligt för nästan någon att höra vad den säger. Sen att en del pratar med varandra gör det ju inte bättre heller.
Sen någonstans därefter börjar första lektion som varar i 50 minuter. Läraren får då den tiden på sig att lära ut vad den vill lära ut, för när klockan ringer så är lektionen slut. Oavsett om läraren var helt klar.
Sen är det 10 minuters paus. Repeat tills lunch klockan 13.10 som är i en timme tror jag. Eller 50 minuter, not sure. Lektionerna slutar någonstans innan 4 varpå vår homeroom teacher kommer och delar kanske ut papper eller något. Men huvudsaken som kommer efter skolan är slut är "souji". Då alla elverna på hela skolan hjälper till att städa skolan. Vi i klassen städar vårat klassrum med att sopa upp skräp, svepa snabbt med en mopp, tvätta svarta tavlan samt skrivborden. Har sett elever göra rent en del hallar men har ingen aning om vilka eller varför de har den uppgiften. Och om vi kan få den...hugha.
Sen då klubb tills det är över.

Det är då själva skolan. Som jag skrivit så är lunchen väldigt sen så för att inte hungra ihjäl äter en del antingen bröd eller onigiri mellan lektionerna.

Före varje lektion börjar så ska vi alla ställa oss upp från våra stolar och buga för läraren och säga "onegaishimasu" typ umm...snälla lär oss. Finns ingen riktigt bra översättning på det.
Men alla kanske bara lite lätt böjer på huvudet samtidigt som de sätter sig ner. Sen är det också meningen att efter lektionen så ska vi buga och tacka läraren men det görs knappt. Vi sitter fortfarande i stolen och våran classrep (?) skriker ut något och då ska vi buga och sånt, men som sagt. Det görs inte. Men ändå skriker då läraren tillbaka, "Hai, arigatou gozaimasu".
Det är okej att sova eller prata på lektionerna. Läraren maler bara på, för det är ditt ansvar som elev att hänga med och förstå. Det gäller dock de Japanska eleverna. Jag får inte sova :P
Prata gör jag om situationen kräver då tex jag inte förstår. Då har jag awesoma Fumiya bredvid mig som är snell och har väldigt stort tålamod, han är schysst :D

Ibland när världshistoria läraren har gett eleverna någon uppgift att arbeta med själv så brukar han ibland ta och prata med mig. Tar ett litet tag men tillslut förstår vi varandra och vi har fått vad vi vill säga iväg. Han är awesome våran historia lärare. As skön vilket märks att klassen också tycker.
Över huvudtaget så tycker jag om typ alla lärare.

En del elever hälsar på lärarna när de möter dem med en bugning och ett "konnichiwa!" medan en del gör det inte. Och ibland så hälsar de eleverna som hälsar på lärare inte till vissa lärare. Undrar om de bara ska hälsa på de som de har eller haft, eller kan namnet på eller aa...
Och ibland så bugar de för en del elever, är de andra eller tredje klassare? .___.

Japanska lärare är väldigt bra på att snacka. De maler på utan hinder och tar inte tid för att andas känns det som ibland. Vilket känns så synd ibland. De Japanska lärarna verkar alla väldigt kompetenta men själva systemet som de ska lära ut i känns så himla gammalmodigt och idiotiskt.
Det Japanska systemet är helt uppbyggt på att memorera fakta.
Enligt mig känns det helt idiotiskt att memorera exakt allt du ska lära dig. Att de får lära sig, "så här är det" istället för "så här funkar det". I så här funkar finns det mer utrymme för eget tänkande och att faktiskt själv komma till insikten om hur saker funkar samt att det då fastnar bättre än om du ska banka in exakt alla info.
Jag kan dock vara väldigt färgad av hur Engelska lektionerna är upplagda dock. För du kommer verkligen inte lära dig ett språk genom att memorera 10st A5 sidor och sen knappt använda några av orden som stod i boken. Helt idiotiskt. Eller sen att helt inte ha någon praktik utan typ bara skriva fram och tillbaka från Engelska till Japanska eller andra hållet. >.<

Geez, jag kan verkligen skriva om jag väl börja. Ursäkta allihop men familjen ligger och sover på nedervåningen och jag kände för att skriva ett inlägg ^^

Ja, mata!

2 kommentarer:

  1. Arigatou för det långa inlägget! Wow, femtio minuter för en lektion, det är... kort. Fast antagligen är det väl bra för att man inte ska somna helt under allt faktarabblande, ne...

    Hur går det med klubbdeltagandet?

    /Mikan

    SvaraRadera
  2. yay tack för svar! oj visste inte att akitatom varit där..!

    SvaraRadera