måndag 11 juni 2012

Det gamla Okinawa

Men innan jag berättar om ö besöket så går jag lite tillbaka i tiden och berättar om när vMamma tog mig runt till lite olika turistplatser här på Okinawa.
Okinawa har ju varit, som jag skrev om när jag fick min placering, ett eget kungadöme en gång i tiden och har då annorlunda historia, arkitektur och seder.
Så länge som de var ett eget rike och inte en vasall stat till Japan så hade Okinawa mest nära förbindelser med Kina och fick ibland vid olika tillfällen statsbesök. Det anlades en residens för kungafamiljen som då speciellt skulle användas när Kinas utsände kom på besök. Har jag för mig. Tänker inte kolla upp detaljerna igen men det var ett speciellt ställe där Kineserna togs emot.
Platsen jag pratar om kallas Shikinaen.





När vi var klara och gick ut från stället så låg världens skönaste katt mitt i väggen och bara myste~
Var ju självklart tvungen att gå fram och klia på katten ^^

Nästa plats vi åkte till var Okinawa Peace Memorial som är en plats uppförd efter kriget och som har en gigantiskt buddha inbyggt i en byggnad samt rader efter rader av granit med namn på de som dog i slaget vid Okinawa.


Jag gick tillbaka för att ta den här bilden och då så var det precis några klasser från huvudöarna som var på klassresa till Okinawa som skulle gå in. Alltså vilken skillnad mellan skolor det är!
Det här var verkligen elever från någon väldigt lågpresterande skola tror jag.
Nästintill alla killarna var yankees (hade hockeyfrilla), ovårdad skoluniform och tjejerna hade otroligt korta kjolar och ett typiskt tjejyankee utseende. Det var verkligen liksom...woh. Jag är så glad att jag kom till Futenma High School.




Fanns ett museum där också med en barnavdelning som hade en speciell avdelning med barnböcker från lite olika delar av världen. Och vad fann man om inte 3st böcker från Sverige på svenska!
Kändes väldigt speciellt och jag kan inte tänka mig att speciellt många har läst i dem på riktigt ^^
De valde ändå 2st med väldigt fina bilder i. 


Sista stället vi åkte till var inte så spännande för att vara ärlig. Var något ställe som var religiöst viktigt för Okinawa förr i tiden och där de gömde sig när Amerikanerna bombade Okinawa i flera månader.


Var mer än bara det på bilden men det var inte så spännande om man säger så. Bakom mig (på bilden) så är det ett utrymme som vetter mot en annan ö som är det mytologiska ursprunget för Okinawas befolkning.

Men allt som allt så var det en väldigt intressant och rolig dag ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar