lördag 3 mars 2012

Questions!

Vilka ämnen jag har och "går miste om" m m..:

Engelska
Japanska - som är det mest flummiga ever
Idrott
Säkerhet, sjukdomar och hur kroppen fungerar
Biologi
Matte
Världshistoria
Information - dator
Estetik - kalligrafi

Det jag "går miste om" tror jag är olika vetenskapsämnen som t.ex fysik och kemi.
Istället får jag oral communication som ska vara lite mer praktisk Engelska, men det beror helt på läraren faktiskt. Har redan gått lite i två olika oral communication klasser (2:or) när det har varit Japanska som jag inte förstår något av. Så istället fick jag gå på sådana lektioner så jag kanske kunde lära mig lite genom vad de lärde sig i Engelskan.
Tror också att jag får hemkunskap som ämne samt att jag är helt hundra på att jag får geografi som lektion, fick välja mellan det eller japansk historia. Men jag börjar funderar om jag kan ändra på det fortfarande hmm..

Hur gammal är du?

Jag är 17, fyller 18 i år. Oji-san naru D:


Varför jag valde Japan?

För mig har det aldrig varit en fråga om att jag lite luddigt vill åka någonstans på ett utbytesår.
Utan för mig har det alltid varit ju Japan.
Det var ett intresse som började med manga och anime när jag var hyfsat liten, fast då hade jag inget speciellt intresse av landet. Spola fram till våren 2008 och jag har fått upp ögonen för Japansk musik. Visual kei som så många andra. Sen någonstans under det årets sommarlov blev jag intresserad av Japan som land. Kommer inte ihåg vad det var som utlöste det men jag har för mig lite sådär vagt att jag snubblade in på en blogg om en tjej som var iväg på utbytesår i Japan. Då startade intresset! Jag började läsa allt jag kom över om Japan, historia, seder, festivaler och allt möjligt. Jag letade upp varenda blogg om folk som var iväg på utbytesår i Japan på den tiden och sträck läste igenom allt.
Jag visste då att det var något som jag ville göra. Jag ville det så himla mycket så jag började redan uhum tjata om det då till min stackars mors förtret. Jag började spara pengar och gjorde en ansats till att lära mig lite av språket men  gav upp snabbt för att jag började blanda ihop Japanska och Spanska som jag lärde mig på den tiden. Det blev liksom typ once, doce, san, yon, go, seise, nana
Failade rätt så hårt med andra ord.

När och varför jag började plugga Japanska?

När jag seriöst började plugga Japanska med lärare och så var ett år innan jag åkte iväg.
Jag började plugga språket eftersom jag:
Jag ville kunna prata det.
Jag skulle iväg på utbytesår.
Jag tycker det är ett av världens vackraste språk.

Jag baserade till och med mitt val av gymnasium på att den hade Japanska som språk.
Hade två olika gymnasium som jag valde emellan och jag kan väl säga att jag är otroligt glad att jag valde skolan jag valde. Inte bara för språket utan för vännerna som jag hittade där.Otroligt tacksam.

Vad har jag lärt mig?

Le och skratta mer! Det är det första jag kan komma på, inte så att jag inte log och så innan men jag gör det mycket mer nu.
Men uppskatta familj och speciellt vänner mer? Mina vänner kanske inte märker av det speciellt mycket men det är bara för att jag har svårt att uttrycka uppskattning...sant i vilket fall.


Ska försöka skriva lite mer om skillnader och har några tankar i huvudet för det. Men jag har rätt många tankar gällande om vad jag ska skriva härnäst och så lite tid... fast i och för sig nu när jag inte kan gå på klubb aktivitet så har jag massor av tid att skriva på!

3 kommentarer:

  1. BTW!!!! kolla på en anime då dom nämde något jag inte tänkt på innan! i klubbar... t.ex. du som är i handbollsklubben om jag inte minns fel? är det blandat killar och tjejer eller hur är det här? antagligen inte på matcher. men det betyder ju inte att man inte kan träna tillsammans? du behöver inte skriva ett inlägg om denna fråga ^^ du kan bara svara direkt i kommentarsektionen :) eller så kanske folk vill veta detta, vad vet jag :s aja tack så jättemycket för tidigare svar och att du lägger ner så mycket tid på att svara så bra :) Mvh David

    SvaraRadera
  2. haha :p för jag tänkte också gå med i nån sportklubb som basket (om det finns) så det skulle vara kul om det var delat liksom :D ^^

    SvaraRadera
  3. Jag är med i killarnas handbollsklubben ja.
    Jag har svårt att tänka mig att du kommer hitta någon sportklubb med blandade kön i Japan. Jag vet en klubb som har blandat och det är badminton och inte ens då tränar de riktigt tillsammans. De har samma tider och spelar på samma plan å så men inte tjejer mot killar. Killarna är så få så de har slagit ihop klubbarna vilket gör så att när det är träning får killarna ett nät att träna på medan tjejerna får resten.
    Sen så tror jag inte att killarna eller tjejerna skulle vilja träna med varandra i vilket fall, killarna är jag nog rätt så säker på. De är nämligen rädda att de ska skada tjejernas ansikten så de känner inte att de kan gå fullt ut. <--- sa min kompis Kenya igår efter att jag frågat varför han tycker det är tråkigt att spela med tjejer.

    SvaraRadera