torsdag 24 november 2011

På flykt till Naha

Så för att ta sig in till Okinawas huvudstad, Naha, och sen vidare till Kokusai dori tog jag först bussen in till Omoromachi och därifrån åkte jag för första gången med Nahas monorail tåg. Det var lite udda för när jag gick på tåget blev jag alldeles glad och upprymd över att åka tåg igen, vilket jag inte gjort sen Tokyo. ^^
Det var rätt tufft att åka monorail, tåget åker liksom på en bana ovanför marken så man ser hela Naha när man åker monorail.

Kommer fram till Makishi och undrar, okej hur fan tar jag mig nu till Kokusai dori...
Hade ett hum om var jag så jag gick åt det hållet jag trodde det låg, vilket visade sig vara fel håll när jag upptäckte en karta. Fast det var inte så fel att med att jag gick åt fel håll för åt det hållet jag gick förberedde sig en Eisa grupp för att börja spela. Jag hann gå in på Family Mart, kolla lite och sen gå ut i tid för att se gruppen börja spela. Det var grundskoleelever men de var inte dåliga för det!
Även om kanske de minsta inte var alltför duktiga men vad kan man förvänta sig?  De äldre var dock väldigt bra och ledde gruppen på ett bra sätt.

När det var över så gick jag åt den riktiga riktningen där Kokusai dori ligger. Vilket var precis det motsatta hållet jag gick. Hittade ytterligare en musikaffär, farligt farligt, men allmänt strosa jag bara runt och kollade in en del butiker. Vid ett tillfälle stannade jag till vid en stor byggnad som visade sig vara Okinawas traditional arts and culture centre, där sålde de svindyra diverse saker som t.ex. keramik och glas. Väldigt vackra men som sagt dyyyra. Hittade en park bakom byggnaden där det för det första blåstes glas och för det andra fanns väldigt många katter. Hemlösa katter.
Det är inte första gången precis jag såg dem, de finns lite överallt. Men dessa katter har mer tur än andra katter för det kom en man som gav dem lite köttbitar. Vet inte om han tillhörde de som sköter om parken eller någon djurgrupp för han hade någon overall med någonting skrivet på ryggen. Så han gjorde inte det som privat person men det var skönt att se att de fick något att äta.
Han gav mig till och med en bit som jag fick mata en av katterna med.

Vid en turistfälla affär med diverse olika saker från Okinawa så började en i personalen prata med mig på Japanska. Jag försöker så gott som möjligt förstå vad hon säger och svara artigt. Det gick inte så länge så tillslut var jag tvungen att säga att jag inte förstod vad hon sa. förstod hon att jag inte var en Japan! Vilket var lite kul för då försvann all den där artiga Japanskan och det slutade med att vi pratade ett tag om att jag var utbytesstudent och varför. Hon frågade först om jag var en utbytesstudent på universitet nivå! Inte ser jag så gammal ut .__.
Men det var kul, särskilt eftersom hon behandlade mig som en Japan innan jag "avslöjade" att så var inte fallet. Inte för att jag ser Japansk ut men hon trodde nog att jag var en "halfu". Okinawa har rätt många "halfu", halvingar, alltså barn med föräldrar där den ena är Japan och den andra utlänning.
Hjälper nog rätt mycket att jag inte ser speciellt Amerikansk ut för den delen, I swear they're everywhere over in Kokusai dori O__O
Hon verkade inte märka något speciellt på min dialekt heller för den delen!

Resten av dagen fördrevs med att gå hela långa Kokusai dori, kolla in musik på Tower Records och komma ut med en skiva (ARIA) och slutligen förvirra sig i Heiwa dori. När jag köpt skivan på Tower Records och kom ut från själva byggnaden så var det ett dans uppträdande utanför byggnaden. Jag var nämligen där en söndag och då stänger de av hela Kokusai doris gata för bilar och har olika uppträdanden längs hela gatan. Riktigt kul att kolla på ^^
Heiwa dori är en förvirrande innesluten marknadsgata kantad med alla möjliga olika sorters affärer.
Det säljs böcker, kläder, frukt och grönsaker, kött och fisk, traditionella instrument och allt möjligt annat. Allt detta i flera sammanlänkade gator utan en enda karta någonstans att kolla på för att kunna se var fan du är någonstans. Någon gång måste någon ha försökt göra en karta över alla gatorna men den personen kan inte ha kommit långt innan den gav upp och sa "fuck this shit".

På tillbaka vägen hem så förvirrade jag mig medvetet ut bland någon sidogata för att se en lite annan bild av Naha än den där vägarna är kantade med affärer och det är folk överallt. Hittade vad som såg ut som ett trevligt café samt såg en amerikan med de största dreadsen jag någonsin sett! They were huge!

Så bara 3 inlägg till att skriva nu. work work~

1 kommentar:

  1. Elias, har du läst "Kafka på stranden"? Läser den just nu och det var ganska kul att du skrev om en park med en massa hemlösa katter och en man som matar dem... ^^ Om du har läst boken så förstår du tror jag. Om inte så var det inget. :)

    /Mikan

    SvaraRadera