lördag 7 april 2012

Ord tillägg

Kom på tre st till ord som kan vara bra att känna till.

Azasu - Slang för "Arigatou gozaimasu" men har inte alls samma artighetsnivå så skulle nog bara rekommendera att använda det med folk du känner. Inte ens speciellt säker på att det används allt för mycket på huvudöarna för den delen.

Akan - Osaka-ben som betyder samma sak som "dame" alltså: inte okej.

-ben - Suffix för dialekt. Kansai-ben, kanto-ben och såvidare.

Kitsui - Utmattande. Något som är fysiskt hårt t.ex. som att springa en mil är "kitsui".


Allt kan jag komma på att lägga till nu för tillfället men jag kommer skriva nya inlägg med nya ord ifall jag kommer på något eller lär mig något nytt!
Angående varför jag skriver Japanskan i romaji så är det för att min dator är dum och vill inte skriva Japanska utan hjälp av jobbiga virtuella tangentbord som finns på nätet. >.<

Aaah har så många inlägg att skriva och så lite tid! Börjar skolan igen nu på måndag och har 3-4 inlägg att skriva >.< Gotta get to it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar