måndag 2 januari 2012

Nyårsfirande eller tja...avsaknaden av det

Är det fel att säga att jag på sätt och viss längtar till att få byta värdfamilj?
För som jag skrivit tidigare, de är så himla oengagerade. Vad gjorde jag på nyår? Något speciellt? Icke!
vPappa jobbade så vi skulle inte göra något, fanns ingen plan alls. De är så himla "dull".
Den enda planen som fanns var att städa så för att vara en liten bra utbytesstudent frågade jag om jag kunde göra något för att hjälpa till. Det kunde jag, ta med vBröderna och lek i parken som finns nära där vi bor. Visst kan jag göra, inga problem. Efter det så åkte jag in till Naha och shoppade lite kläder inför Tokyo, huvudöarna är lite kallare än Okinawa.
Och det var allt, jag gjorde absolut inget speciellt på nyårsdagen. Vilket känns liksom lagom kul.
Särskilt med tanke på att det är en av Japans större högtider.

Så förhoppningsvis är den nya värdfamilj lite mer aktiva och bryr sig mer om en.
För nu kan jag nästan göra som jag vill ändå, jag kan bara åka in till stan och stanna sent in på kvällen utan att de kommer och undrar var jag är. Vilket på sätt och viss är skönt att ha frihet men samtidigt, jah skulle vara trevligt om de ändå visade att bryr sig. De ända regler som finns är typ, använda inte internet för mycket och sent samt, duscha inte för länge. Det är typ allting egentligen.

Så även om jag inte har något familj där det direkt finns några problem där man inte är bekväm med någonting som t.ex. att familjen röker eller så, så kan bristande engagemang vara riktigt frustrerande.
Eller att familjen inte "lagar" maten på riktigt från grunden för det mesta och när det görs så är kryddning ett helt främmande koncept. Vilket är väldigt synd för när vi går ut och äter så är Japansk mat något av det godaste jag ätit.

Så klag slut för den här gången, tycker det är helt befogat dock. Ska bli skönt att byta värdfamilj, samtidigt som det är lite läskigt. Förhoppningsvis är den mer engagerad och så finns det inga småbarn i familjen. Det räcker med 5 månader i en familj med småbarn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar