torsdag 26 januari 2012

Ghibli museet

Jag hade rätt med att man inte fick ta bilder inuti museet.
Så det ända jag har i bild väg är utifrån museet vilket kanske inte är så intressant.


Bussen som man tog dit var lagom awesome förresten :3




Går inte att göra en rättvis beskrivning på hur det såg ut inuti museet.
Det fanns en utställning om själva idén med film, hur man skapar det genom att ha flera bilder eller föremål för den delen som är lite annorlunda än resten och att de sen visas så snabbt så att ögat uppfattar det som en enda flytande bild. Det absolut tuffaste med den utställningen var flera olika Totoro karaktärer som satt fast på en platta som snurrades jätte snabbt samtidigt som det sköts ljus på det hela så att det såg ut som att de rörde på sig. Sen stannade plattan och då såg man att det bara var lerfigurer i olika moment i en rörelse som såg ut som att de rörde på sig när plattan snurrade och blixten sköts.

Sen fanns det utställning på vad jag tror varit Hayao Miyazakis rum vid olika skeden i livet.
Stora rum som föreställde scener ut någon film som visade, så här skulle det se ut i verkligheten.
På den högsta våningen fanns det en ascool sak. Det var en gigantisk gosedjurs version av kattbussen från Totoro O__O Den var dock bara för småbarnen, varför ska de få de bästa sakerna :(

En tuff sak som fanns på museet men som jag inte hann med var att när du gick in på museet fick du en liten film bit från någon av Ghiblis filmer som du kunde lösa in vid en biograf som fanns inne på museet. Vet inte vad man fick se därinne, inte hela filmen dock. Kanske en "making of".

Så fanns det en shop där jag gick lös lite för mycket kanske, aja värt ändå.
Fanns också ett café med världens längsta kö eftersom de bara släppte in folk då och då in till själva cafét så det hann vi tyvärr inte med.

Säkert glömt något men som fanns på museet men jaja.
Sen kom det jobbiga, åka tillbaka. Vi som åkte med flyg fick ta med oss vårt bagage till museet eftersom det inte fanns tid för oss att åka tillbaka till hotellet och hämta det. Fanns speciellt ingen tid för mig, jag var den första som skulle åka tillbaka och hann bara med att äta på flygplatsen innan det var dags att gå genom kontrollerna.
Så för oss flygpersoner var det att säga hej då mitt på tåget till de som inte åkte hem med flyg.

Det var lite lagom tungt, är ju lite bitter över att det inte finns någon annan utbytesstudent på Okinawa som man kan vara med och det kommer nog inte att ändras. Speciellt efter man haft så otroligt kul i Tokyo. Aja, jag kanske inte ska klaga då det finns det som har det väldigt svårt på sina ställen. Är en tjej som inte får någon kontakt med tjejerna i hennes klass alls. Det måste vara väldigt jobbigt.

Så jag har ju haft en väldig tur med min skola, blir lite rädd på tanken hur saker skulle varit om jag inte kommit hit. Hur skulle det gått då O:
Dags att avsluta det här långa inlägget med en bild som jag tog på flygplatsen.


Är det inte fantastiskt? De finns verkligen på riktigt, tyvärr så åkte jag inte i det planet utan i det som man bara ser nosen på.

Oh en lite by the way sak. På Nahas flygplats så spelar de instrumental version av mamma mia.
Var lite av en konstig känsla att gå av planet och höra de tonerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar