söndag 9 oktober 2011

Naha matsuri

Och ärligt talat så förstår jag inte helt varför de har blivit så förfärade över att jag inte ätit Okinawansk Soba. O__o
Det var gott det var det, men inget speciellt. Eller jo...en sak...
Versionen jag åt heter Soki Soba. Vilket är basically en skål med buljong, soba, diverse grönt och sen spare ribs. Vilket låter som en helt amazing kombination om det bara inte var för en sak...
"Soki" är nämligen benfria spare ribs fast med brosket kvar...och inte lite brosk inte.
80 av space ribsen bestod nog utav bara brosk. Så det var bara att sitta där och tugga brosk. Smakade typ inget men det hade en väldigt konstig konsistens. Allt i övrigt var gott speciellt köttet men brosket...
Dun get what's up with that.

Vi var nog alla lite trötta för efter maten åkte vi hem och alla gick typ och sov. De på nedervåningen, på golvet, och jag uppe på mitt rum. Inte för att det är så stor skillnad mellan min säng och golvet precis.
Var skönt att sova en timme eller så och sen ta en liten paus från allt och smita in i animens värld. Behövs emellan allt barnskrik och klängande   >.<

Men som titeln säger och för de som förstår så var det en festival i huvudstaden Naha!
Och jag trodde det skulle vara mitt kortaste besök på en festival någonsin för vi hann bara vara där i kanske en kvart innan de bestämde sig för att vi skulle gå iväg. Men på den där kvarten så hann Haru spela ett spel (?) där man får en liten hink och sen en platt håvgrej. Med den skulle man då fiska upp små guldfiskar. Egentligen så ska man vara tålmodig och liksom få upp fisken på håven och sen ha i den i hinken. Haru hade inget tålamod alls utan han tog håven och stjälpte upp flera fiskar i hinken. Han fick i 6st när gränsen var 3 ^^

Men som sagt, vi gick iväg...tacksamt nog så var det inte var för att lämna festival besökandet bakom oss utan vi skulle röra oss mot världens största dragkamp.
Som när vi kom fram tydligen hade slutat för ett tag sen...
Så då var det bara att gå tillbaka till festivalen vi var på från början. Crap.
En sak de gör efter dragkampen är över är nämligen att skära sönder repet och man kan de ta en lång repstump som en grej för tur. Skulle velat lägga vantarna på en stump. Tufft att ha ^^

Japanerna verkar gilla melon väldigt mycket vilket jag kan förstå, it's delicious.
När vi väl var tillbaka på festival området så var jag lite törstig så jag köpte en slush med just då melonsmak. Och de insisterar på att köpa sina kalla te drycker...förstår dem inte.

Reo lyckas tvinga med VM att åka en tivoli grej med honom. Det var en åkattraktion med alldeles för små bilar som åkte runt och runt. Var lite komiskt.
Och av någon anledning så spelade Haru fisk spelet igen så nu har vi 6 st fiskar hemma.
Eller...hmmm det slår mig nu när jag skriver det här. Har inte sett fiskarna sen kanske 2 dagar efter festivalen. Oh crap.

Barnen spelade sen också ett annat spel där man fick ett fiskespö med en magnet som man då fick röra runt i en låda med plastkulor och någonstans i lådan fanns det gömt leksaker med magneter. Beroende på hur många man fick på "kroken" så fick man välja pris. Och det är nog den värsta leksaken hittills som de fick en uppsättning vardera av. Nämligen...nerf guns. Inte såna avancerade, det skulle nog varit förödande. >.<

Så spelade vi alla ett sista spel där man kastade järnringar och skulle försöka få dem att fasta runt toppen av cola flaskor. Fucking impossible. Lyckades du med 2st vann du antingen en PSD eller DS.
Lyckades du med 3 kunde du säga hej till en PS3. Bara där kan man se att svårighetsgraden är satt rätt högt!
Var nära att fixa en ring men ah nä det gick inte alls. Ingen stor förlust men frustrerande när det känns så enkelt att kunna fixa sig en DS, en 3DS också.

Oh well, shikata ga nai yo na.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar