lördag 10 december 2011

Izakaya

Idag var jag med värdfamiljen och åt på en Izakaya. Det betydde dock inte att det var enbart vi, vilket jag trodde att det skulle vara innan vi faktiskt kom fram. Det visade sig att vi skulle äta tillsammans med gamla barndomsvänner till vMamma. Vännerna var ända tillbaka till tiden då hon gick i gymnasiet och var manager för basebollaget medan de var vanliga medlemmar.

Så fick jag igen gå igenom det som alla frågar. Vad heter du, ålder, var kommer du ifrån, Sverige är kallt eller hur, Okinawa är varmt, yada yada. Kan svara på frågorna utan större problem nu. Dock så blev det lite klurigare iom att det var väldigt högljutt samt att de ändå ställde några mer ovanliga frågor som att Volvo kom från Sverige eller hur. Då förstod jag inte alls vad han sa. Det är nämligen så att förutom att det inte finns något riktigt L i Japanskan så finns det heller inget V. Utan när de ska skriva V så använder de B istället. Han uttalade då Volvo som Bolbo. Ni förstår väl att jag blev väldigt förvirrad, vad fan snackar han om för märke?! Tillslut förstod jag dock men vafan, Bolbo?

På en Izakaya delar man på maten som man har beställt in så idag åt jag lite olika maträtter.
Det godaste jag fick ta och äta var en krabbsoppa, men jag fick också äta friterad ostron, någon blandning av kött, groddar och lök samt en helt ny sak. Okinawa har som jag skrivit tidigare väldigt många influenser från Kina vilket då t.ex. har inneburit att den traditionella maten är annorlunda.
T.ex. så äter de väldigt mycket mer kött än resten av Japan. Köttet, ja det är griskött.
Så på eget bevåg valde jag att beställa in något annorlunda, något som jag aldrig ätit förut. Jag valde,
grisfötter. Jag måste säga att det inte finns speciellt mycket kött på grisfötter utan mest skin samt att, det var ingen riktig höjdare precis. Liksom helt okej faktiskt, inte äckligt precis. Bara lite weirded out av konsistensen av skinnet.
Men så nu kan jag stolt(?) säga att jag käkat grisfötter...

Anyway så var det trevligt att träffa lite fler Japaner och för första gången höra någon säga "Hai Sai" som hälsning, vilket är hur man säger hej på Okinawas ursprungliga språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar