söndag 24 april 2011

Sen när skulle det här vara en matlagnings blogg?

Mamma har åkt iväg en vecka vilket betyder att jag måste laga mat själv, och när jag lagar mat så blir det Japanskt! (såklart)
Idag har jag bestämt mig för att fritera och göra rätten karaage.
Det är en mycket god fingermat i form av friterad kyckling. Kycklingen får en enkel marinad i 30 minuter, täcks sen i Majsstärkelse eller potatis mjöl (helst majs) och slängs sen ner i den varma oljan. Fritera i två omgångar, servera med ris och alternativt ,som jag gör, med tonkatsusås, så har man en mycket god måltid framför sig.

Detta behövs:
Karaage
  • Kyckling, helst lårfilé men bröst går också bra.
  • Ingefärs juice, stor som din tumme borde den vara.
  • 3 msk soja, japansk soja ska det vara! Absolut ingen kinesisk soja, de skiljer sig avsevärt från varandra.
  • 1 msk saké
  • "Extra" 1 tsk mirin.
  • Maizena eller potatis mjöl.
Tonkatsusås

  • 1 dl Ketchup
  • 1 msk worcestershiresås
  • 1 msk Saké
  • Riven färsk ingefära, lite svårt att säga hur mycket men 1 krm kanske.
  • 1 tsk Socker
  • 2-3 tsk Mirin
Värt att notera är att min variant på Tonkatsusås troligtvis inte är korrekt men jag tycker den är mycket godare och passande än den kommersiella varianten man kan få tag på på Japanska torget i Stockholm.
Det är också så att dessa mått inte är korrekta då jag brukar höfta så ha det ovan som någon sorts utgångspunkt och skala sen upp eller ner. Det räcker också högst till två personer, hela receptet.

Hajimaru.

Börja med att skala och riva ingefäran. Ta det rivna och lägg det i en sil och pressa.
Pressa skiten!




Tillsätt sedan soja, saké och om du vill och kan, mirin.

Blanda tillsammans med kycklingen och låt det stå i kylen i 30 minuter.










Täck bitarna sen med mjölet.
Mjöla på, mjöla på~






Tills de alla är redigt täckta.
Kasta sen ner alla i fritösen, om du har en de vill säga. Annars så går en kastrull lika bra, förutom att det inte finns någon exakt värme reglerare. Oljan ska vara 180°C
Gör inte som det står där uppe förresten. Kasta inte dem! Oljan kommer skvätta som fan och ge dig fina brännsår om du har otur!



Lägg i dem och låt de ligga där tills de flyter, vilket kan vara rätt svårt att se i en kastrull så en tum regel är att de typ ska vara beige färgade. Ta då upp dem och låt dem vila i kylskåpet medan du gör såsen, om du vill ha den, annars låt dem ligga där i typ 5 min. Att fritera två gånger kommer att göra så att kycklingen får en fin och krispig yta.

För såsen ska du bara blanda alla ingredienser i en kastrull, koka upp och sen sätta ner värmen så den sjuder ett litet tag. Under lock...
Se vilken liten mängd mitt recept gav.









 Fritera kycklingen en andra gång tills de blir gyllenbruna.
Nomnomnom
Beroende på hur lyckad marineringen blir så kan de behöva en liten lätt saltning för extra goodieness.

Lite extra noteringar här:
Mirin är ett sött låg alkoholhaltigt risvin som kan vad jag vet, åtminstone hittas på ICA bland deras utländska sortiment. Globen vet jag att det finns.
Alternativt så kan man panera kycklingen med metoden: täck med maizena, lägg i vispat ägg och täck sen med panko. Panko är ett japansk ströbröd som är krispigare än det västerländska. Kan hittas på Sun ai och Japanska torget.

Grattis till mig själv för att jag har gjort mitt längst inlägg någonsin! Känns som att det blev en ursäkt att spamma bilder. Oh well.

Itadakimasu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar