lördag 2 juli 2011

So where are you headed?

Till en väldiiigt varm plats, med paradisstränder och en konstig Japansk dialekt.

Jag ska till.

Okinawa

Närmare bestämt så ska jag bo i Ginowan City på ön Okinawa-hontou, Okinawa prefekturets huvudö. Staden har 88tusen invånare och rakt nedanför ligger staden Naha med 320tusen invånare. Egentligen så finns det inga riktiga avgränsningar mellan städerna utan de smälter in i varandra. Jag tror ön totalt sett har 1 miljon invånare och det på en yta som är mindre än Öland, samt att norra regionen är täckt av berg. Urbaniserat till max!

Det blir en liten annorlunda upplevelse. Okinawa var nämligen fram till 1870-talet ett eget riket styrt av kungar. eller var det en kung... i vilket fall så var det sitt eget till inte för länge sedan, eller eget är en halv sanning det var en vassal stat till Shimazu klanen. I vilket fall nu förvirrar jag bara! Allt det för då med att Okinawa har sin egna kultur som skiljer sig från resten av Japan. Det är på sätt och viss, en mix utav Kinesisk kultur och Japansk, eftersom det ligger så nära Kina men ändå är en del av Japan.

Sååå slut på Okinawa lektionen...
Min värdfamilj verkar jättebra!
Den består av pappa Jun som är office worker och gillar att samla på antika föremål, tufft ju!
Sen så är det mamman Mika som jobbar deltid och gillar trädgårds arbete!
Känns som att de har hus ^^
Sen så är det de två småpojkarna Haru 5 och Reo 2, Haru gillar att simma och Reo leka med klossar.

Jag är ju ensambarn så att för första gången ha "syskon" kommer bli intressant.
Men åå, Okinawa-ken har fantastiska stränder och öar, så om Haru gillar att simma så borde det ju göras utflykter!

Jag kommer att ha ett eget rum och familjen har ett husdjur. Inte en katt eller en hund utan en...duva o___O Jag tror det nog har blivit något fel i översättningen, för vem har en duva som husdjur, borde vara papegoja :P
Särskilt eftersom klimatet i Okinawa är subtropiskt.

Det verkar vara en väldigt bra placering om än helt annorlunda än vad jag tänkte mig...det finns ingen kyudo klubb :C
Det är ju så långt man kan komma ifrån Japan men samtidigt vara kvar i japan.
Men jag ska inte rada upp saker som inte blev utan det kommer säkert bli super! Får jag hoppas ^^
Annars så har jag lite planer på att återvända för universitets studier i Japan och då kan jag allt komma till det Japanska fastlandet! ^W^

Guburii sabira!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag ska som projektarbete skriva en bok om att vara utbytesstudent. En del kommer att bestå av korta berättelser/frågor med studenter i olika länder. Jag undrar om du har lust att på mejl vid ett senare tillfälle svara på några frågor angående ditt utbytesår, hur de valde land, varför man ska välja just Japan osv. Har du lust att ställa upp på en intervju (i mejl form dvs) så mejla mig på Fanny@markstedt.se
    Hoppas du har lust att ställa upp! :)
    /Fanny

    SvaraRadera